zibablogB

مطالب آموزشی پزشکی

zibablogB

مطالب آموزشی پزشکی

۲۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

جوش صورت نوزاد

 ۱- وجود عفونت‌های قارچی در نوزادان: ممکن است علت بروز این جوش‌ها در نوزادان، قارچ‌ها باشند نه تجمع چربی. جوش‌های سر سفید روی بینی و گونه نوزادان معمولاَ در عرض چند هفته به صورت خود به خودی ازبین رفته و نیازی به درمان یا استفاده از لوسیون ندارند. عفونت‌های قارچی اغلب بعد از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک به وجود می‌آیند و بسته به اینکه در کدام قسمت از پوست نوزاد ایجاد شده‌اند، متفاوت هستند.

۲- هورمونهای مادر: یکی دیگر از علت های جوش صورت نوزادان ، تأثیر هورمونهای بارداری مادر است که بر جریان خون نوزاد تاثیر می گذارد. این هورمون های مادر غدد چربی نوزاد را تحریک می کند و باعث تشکیل جوش بر روی پیشانی، چانه، گونه و پلک (و گاهی اوقات سر، گردن، پشت و قسمت بالای قفسه سینه) می شود.

۳- قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما و آفتاب سوختگی: همانطور که قرار گرفتن نوزاد در معرض هوای گرم یا سرد میتواند باعث ایجاد جوش شود، آفتاب سوختگی هم باعث ایجاد جوش های ریزی روی صورت نوزادان می شود. شما میتوانید از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان در هر سنی استفاده کنید. اما بهترین راه مراقبت از نوزاد در برابر آفتاب سوختگی این است که او را تا شش ماه از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید حفظ کنید. برای آفتاب سوختگی‌های ملایم، هر روز پارچه خنکی را برای ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست نوزاد قرار دهید و برای سوختگی‌های شدید‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

اگر بیمار تهوع و استفراغ داشته باشد، غذاهای سبکتری در طول روز بخورد یا از چندین میان وعده ی ساده درمواقع گرسنگی استفاده کند. آنها را تشویق کنید تا با استفاده از آب، آبمیوه های طبیعی، آب سیب یا سایر نوشیدنی های خنک و طبیعی به حفظ آب بدن کمک کنند. اگر حالت تهوع آنها را اذیت میکند، از داروهایی ضد تهوع با تجویز پزشک استفاده کنید. اگر آنها در حال حاضر داروهای تهوع را مصرف می کنند اما هنوز این مشکل را دارند، درمورد روشهای دیگر از پزشک سوال کنید.
اگر خونریزی دارند یا به راحتی کبود میشوند، به آنها یادآوری کنید تا از فعالیت های بدنی که باعث کبود شدن بدنشان می شود اجتناب کنند. برای جلوگیری از خونریزی لثه از مسواکهای نرم استفاده کنند یا برای کاهش خطر بریدگی ها، از ریش تراشهای برقی استفاده کنند. هر گونه بریدگی و جراحت را کاملا تمیز کنید و از یک پماد ضد باکتری و باند تمیز استفاده نمایید. درصورت خونریزی بیش از حد و غیرقابل کنترل به پزشک مراجعه کنید.
اگر در معرض خطر ابتلا به عفونت باشند، بهترین راه تمیزی و رعایت بهداشت است. دست ها را همیشه بشویید و سطوح مشترک را تمیز و ضد عفونی کنید. از دوستان و اعضای خانواده که اخیراً بیمار شده اند، بخواهید بصورت تلفنی با بیمار صحبت کنند. به ایمنی مواد غذایی نیز توجه داشته باشید ،غذاها را کاملاً بپزید و آنها را در یخچال نگهداری کنید.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

1-سودای پخته شده (سدیم بی کربنات، جوش شیرین)
سودای پخته شده شده را با نسبت 1 به 3 با آب میکس کنید.
این ترکیب را روی ناحیه نیش خورده استعمال کنید.
پس از 10دقیقه محل استفاده از دارو را با آب بشویید.
می‌توانید هر 45 دقیقه این کار را انجام دهید.


2- نارون کوهی
در ابتدا یک تکه پارچه را در آب نارون کوهی بخیسانید.
پارچه را روی محل نیش خورده قرار دهید.
پس از 10 دقیقه پارچه را بردارید.
این کار را به میزان مورد نیاز تکرار کنید.
3- سرکه سیب

یک پارچه تمیز را درون سرکه سیب( یا سرکه سفید) بخیسانید.
پارچه را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
هنگامی که پارچه خشک ‌شد، پارچه را بردارید و محل قرارگیری پارچه را با آب بشویید.
اگر نیاز داشتید، هر چند ساعت می‌توانید این عمل را انجام دهید.
4- خیار
خیار را تکه تکه کنید و روی ناحیه نیش خورده قرار دهید.
خیار را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه نیش خورده نگه دارید.
می‌توانید قبل از استعمال، خیار را درون یخچال نگه‌دارید.
به میزان مورد نیاز این فرایند را تکرار کنید.


5- چای کیسه‌ای
چای کیسه‌ای استفاده شده را به مدت 30 دقیقه درون یخچال نگه‌ دارید.
سپس به مدت 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
به میزان مورد نیاز این فرایند را تکرار کنید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

1-برای کبد مفید است
استئاتوهپاتیت غیر الکلی، بیماری کبد چرب غیرالکلی است و یک نوع هپاتیت مزمن به شمار می آید. این نوع بیماری بدون علامت است، اما در بعضی موارد، عوارض دیگری همچون نارسایی کبدی یا زخم کبدی ایجاد می کند. با این حال با استفاده از رژیم غذایی مناسب، از جمله مصرف بادام زمینی، بهبود سلامت کبد مورد انتظار خواهد بود. فقط فراموش نکنید که مصرف الکل را محدود و یا آن را ترک کنید و توصیه های غذایی را دنبال کنید. همچنین مصرف چربی های اشباع را محدود نمایید.

2- سطح کلسترول
هدف اصلی در درمان کبد چرب (با یا بدون مرحله التهابی) محدود کردن سطح کلسترول است. در اینجا بادام زمینی نقش مهمی ایفا میکند، به عنوان مثال یک اونس بادام زمینی از مجموع 14 گرم چربی، 1.9 گرم چربی در فرم اشباع و 11.3 گرم در شکل غیر اشباع دارد. انتخاب چربی های غیر اشباع به جای اشباع، سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این، بادام زمینی با دارا بودن انواع دیگر مواد مغذی کاهنده کلسترول مانند فیتواسترول و فیبرهای غذایی، فواید بیشتری برای سلامت بیماران کبد چرب فراهم میکند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

 

۱- آویشن:

آویشن هم در رفع برونشیت موثر است و هم اشتها را بیشتر می کند. آویشن همچنین روی، پتاسیم و آهن هم دارد. در قرون وسطی در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از آویشن برای درمان سرفه، سوء هاضمه و از بین بردن انگل‌های روده استفاده وسیعی می‌کردند. آویشن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد.

روش مصرف آویشن:
برای مصرف این گیاه، ۱ تا ۴ گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ۲۰ دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ۳ بار در روز مصرف شود.

۲- زنجبیل:

برای رفع بی اشتهایی کودکان می توانید مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز کنید. مقداری آب لیمو ترش و نمک به آن اضافه کنید و آن را به کودک دهید تا بخورد. بهتر است بدانید که لیموترشی که به این ترکیب اضافه می کنیدمی تواند اشتهای کودک را تنظیم و گرسنگی را تحریک کند. همچنین دادن چای زنجبیل به کودکان، نیم ساعت قبل از غذا اشتهایشان را کاملا باز می کند. شما می توانید از زنجبیل رنده شده بر روی غذاها در هنگام پخت و پز یا دم نوش آن برای رفع بی اشتهایی استفاده نمایید.

۳- ترخون:

معمولاً اکثر سبزیجات در افزایش اشتها نقش مهمی دارند اما ترخون یکی از گیاهانی است که هم می توانید آنرا بصورت خام مصرف کنید و هم می توانید ترخون را در غذاهای حاوی گوشت و مرغ بریزید و از معجزه اش در افزایش اشتهای فرزندتان لذت ببرید. ترخون همچنین در مبارزه با انگل های روده ای هم موثر است.

۴- رزماری:

رزماری یکی از ادویه های خوش عطر و خوش طعم کشو ایتالیاست که طرفداران زیادی دارد.پس می توانید این ادویه را در غذای کودک بی اشتهایتان استفاده کنید! چون رزماری هم اشتها آور است و هم عفونت را برطرف می کند.

۵- چای بابونه:

چای بابونه به طور مؤثری به رفع لاغری و افزایش اشتها کمک می کند. می توانید روزی یک فنجان از این چای را دم کنید و به کودکتان دهید تا میل نماید. همچنین چای بابونه به افزایش وزن کودکان لاغر بسیار کمک می کند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

۱-صحبت هایتان را با یک ادعای بزرگ شروع کنید
همه سخنرانی معروف مارتین لوترکینگ به نام “رویایی دارم” را به خاطر دارند.

اما این سخنرانی با جمله من رویایی دارم شروع نمی شود. بلکه این جمله نقط اوج سخنرانی است. به جای آن لوترکینگ صحبت هایش را با جمله زیر شروع می کند:

“خرسندم از همراهی با شما و بودن در این جمع که بعدها از آن در تاریخمان به عنوان بزرگترین راهپیمایی برای آزادی یاد خواهد شد.” می بینید؟ مارتین لوترکینگ سخنرانی اش را با ادعایی مبنی بر اینکه این راهپیمایی بزرگترین تجمع و تظاهرات برای آزادیست شروع می کند. شاید الان این مساله عادی به نظر برسد ولی تصور کنید که شنیدن چنین جمله ای در آن روزها که هیچ کس از حوادث بعد از آن خبر نداشت تا چه اندازه غافلگیر کننده بود.

شما هم با جملات اغراق آمیز و غافلگیر کننده شروع کنید. اعتماد بنفس داشته باشید. اگر می دانید گفتن یک ادعای غافلگیر کننده می تواند توجه مخاطبتان را به شما جلب کند این کار را در همان شروع سخنرانی انجام بدهید و آن را برای آخر حرف هایتان نگه ندارید. با اعتماد بنفس و مطمئن شروع کنید. وقتی مخاطب جذب شما شود دیگر نمی تواند حتی از یک کلمه از صحبت هایتان بگذرد و همه را به دقت گوش خواهد داد.

۲- بر خلاف انتظارات عمل کنید
یکی دیگر از اصولی که می تواند به شما کمک کند غیر منتظره ظاهر شوید این است که قالب ها و الگوی معمول را کنار بگذارید. با ادعاهایی که با انتظارات عامه مردم مغایرت دارند شروع کنید. این کار باعث می شود حضار توجهشان به شما جلب شود و ترغیب شوند که صحبت هایتان را بشنوند.

Sir Ken Robinson در سخنرانی های معروف Ted Talk دقیقا همین کار را می کند. بعد از اینکه یکی از سخنران ها کار خودش را به بهترین شکل به پایان می رساند رابینسون وارد صحنه می شود و می گوید: “فوق العاده بود نه؟ انقدر تحت تاثیر این سخنرانی قرار گرفتم که نمی دونم باید چی کار کنم. فکر کنم بهترین کار اینه که صحنه رو ترک کنم!”

و درست در همین لحظه حضار در حالی که می خندند و دست می زنند غافلگیری در چشمهایشان موج می زند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

اگر نوزادتان آلرژی دارد! در ۴ تا ۶ ماه اول زندگی نوزادتان، او را بجز با شیر خود با هیچ چیز دیگری تغذیه نکنید و سپس با ادامه دادن آن، به او غذاهای سفت نیز بخورانید، به این ترتیب اینطور بنظر می رسد که شانس بیشتری به نوزاد خود برای مبتلا نشدن به آلرژی غذایی می دهید. اگر شما بایستی نوزاد خود را قبل از چهار ماه، از شیر مادر بگیرید، احتمالاً شیرخشک هیدرولیزه شده بهتر از شیرخشک استاندارد از شیر گاو می باشد، حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

 

آلرزی غذایی در نوزادان هر روزه بیشتر می شود چون با بیشتر شدن مراقبت های والدین و پزشکان از نوزادان، باعث می شود که نوزاد در اوایل زندگی خود کمتر در برابر باکتری ها و آلرژی های معمول قرار گرفته و سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده است. بااین حال باید این نکته را به خاطر داشت که آلرژی واقعی با حساسیت یا تحمل نکردن بعضی از غذاها متفاوت است، زیرا حساسیت یا تحمل نکردن باعث مشکلات ضعیف تری مثل گاز، تورم شکمی یا اسهال می شود.

 

در واقع تنها ۶ درصد از نوزادان و بچه ها با آلرژی های غذایی واقعی دست به گریبان هستند و خوردن بعضی از مواد غذایی، سیستم ایمنی بدن آنها را به عکس العمل وادار می کند. علایمی از جمله خارش شدید و اگزما تا مشکلات ناگهانی تنفسی و حتی شوک های خطرناک که زندگی نوزاد را تهدید می کند از جمله پیامد های ابتلا به این نوع آلرژی می باشند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

۱- طراحی فضای بزرگ و کافی : پسر بچه ها به علت بازیگوشی بالاتری که دارند اتاق آنها باید بزرگتر از اتاق دختر خانم ها باشد به این نکته توجه داشته باشید که اتاق خواب پسرانه فضایی برای تخلیه انرژی است، کودک شما با وجود سن کم، باز هم توانایی‌ها و نیازهایی دارد که باید به آنها توجه کنید و مناسب‌ترین فضا و مکان را فراهم آورید.

 

۲- استفاده از رنگ های گرم و شاد : رنگ های قرمز و آبی با تناژهای متفاوت ، رنگهای مناسب برای اتاق خواب پس بچه ها هستند. این رنگ ها گرما و راحتی دلنشینی را برای دکوراسیون اتاق خواب های پسرانه بوجود می آورند و احساسی خوشایند و دلپذیر را برای پسران جوان ایجاد می کند. همچنین از رنگ های روشنی مانند نارنجی و زرد در اتاق خواب خود استفاده کنید که هم گرم هستند و هم نشاط آور. پالت های رنگی سنتی مانند آبی و قرمز با تناژهای متفاوت گزینه های کلاسیک هستند. اما اگر مایل به انتخابی متفاوت باشید، می توانید از سایه های رنگ های پاستل ساده استفاده کنید.

 

۳- استفاده از برچسب و پوستر : آیا تا به حال به تأثیر برچسب و پوستر ها روی دیوار اتاق پسر بچه ها دقت کرده اید؟  البته در انتخاب این پوسترها و برچسب ها نیز باید دقت کافی داشته باشیذ چون بچه ها آنها را الگوی خود قرار می دهند . اگر اتاق خواب پسر شما فضایی سفید و بی روح است می توانید با استفاده از برچسب های دکوراتیو و استیکرها با ارزان ترین روش ایده های جدید و ساده برای دگرگون کردن فضای اتاق در کوتاه ترین زمان بوجود بیاورید و جذابیت بصری به آن ببخشد. این برچسب ها یا پوستر ها می تواند برگرفته از قهرمانان داستان های افسانه ای باشد یا جمله های زیبا و نیروبخش از شخصیت های بزرگ دنیا.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

۱- کمپرس سرد:

در مواجه با کهیر روی بدن کودکان بهتر است پوستشان را خنک نگه دارید. بسیاری از کارشناسان حساسیت پوستی، کمپرس سرد را به عنوان بهترین درمان طبیعی موضعی برای کهیر پیشنهاد می‌‌دهند. دمای سرد کمک می‌کند رگهای خونی منقبض شوند و ترشح هیستامین متوقف شود. این به نوبه‌ی خود تورم، التهاب و خارش را تسکین خواهد داد. برای اینکار باید چند تکه یخ را در یک پارچه بپیچید. آن را هر بار به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده بگذارید، و این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

 

کمپرس-سرد

همچنین می‌توانید دوش آب سرد بگیرید تا پوست خود را که به خاطر کهیر ملتهب شده است آرام کنید. هیچ وقت یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید.

 

۲- حمام شیر و جو دوسر:

 

یکی از بهترین درمان‌های کهیر است. یک فنجان جو دوسر را آسیاب کنید. وان حمام را با آب پر کنید و جو را در آن بریزید. در آب بروید و مدتی در آن بمانید. آب مورد استفاده‌تان نباید داغ یا خیلی سرد باشد، زیرا می‌تواند باعث تشدید کهیر شود. برای افزایش تأثیر این روش، به آب ۴ فنجان شیر هم اضافه کنید.

 

روش دوم : حمام جو دوسر و جوش شیرین:

 

اگر برای درمان کهیر از جو دوسر استفاده کنید ! خاصیت ضد خارش، ضد التهاب و آرامش بخش آن را برای رهایی از خارش و بهبود سریع حساسیت پوستی مشاهده خواهید کرد. برای اینکار بهتر است جو دوسر را با جوش شیرین ترکیب کنید تا روند بهبودی تسریع یابد. پس ابتدا باید :

 

– یک فنجان جوش شیرین و دو فنجان جو دوسر خردشده را با هم ترکیب کنید. این مخلوط را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه کودکتان را در آن بخیسانید. از این حمام آرامش بخش دو بار در روز استفاده کنید تا اوضاع‌تان بهبود پیدا کند.

روش سوم : ترکیب جو دوسر و نشاسته ذرت

 

در این روش می توانید از ترکیب جو دوسر و نشاسته ذرت استفاده کنید . برای اینکار ابتدا دو فنجان جو دوسر، دو قاشق غذاخوری نشاسته‌ی ذرت و به مقدار لازم آب را با هم مخلوط و از آن خمیر درست کنید. این خمیر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده قرار دهید. بعد آن را با آب ولرم بشویید. این درمان را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی
  • ۰
  • ۰

 

۱- رفع فشار روانی و آرامش دهی به خود:

اگر کودک شما وقتی عصبانی می شود سرش را به جایی می کوبد، احتمالا سعی می کند با این شیوه هیجانات شدید خود را بروز دهد. او هنوز یاد نگرفته است که احساساتش را به طور کامل به کمک کلمات بیان کند و به همین دلیل از حرکات بدنی استفاده می کند و باز هم با این کار خودش را در موقعیت های اضطراب آور آرام می کند. با وجود اینکه بسیار عجیب به نظر برسد اما کودکانی که عادت به کوبیدن سرشان دارند، این رفتار را برای آرام شدن انجام می دهند. این کودکان معمولا وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوند یا حتی وقتی در خواب هستند، سرشان را با ریتم خاصی می کوبند تا به خواب بروند. حتی بعضی از کودکان همزمان دست و پایشان را هم تکان می دهند. متخصصین رشد عقیده دارند که حرکات ریتمیک مانند تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می کند تا احساس آرامش کند.

 ۲- کاهش درد:

اصلی ترین دلیل کوبیدن سر به دیوار یا زمین در کودکان، احساس درد در آنهاست. ممکن است کودک وقتی احساس درد می کند سرش را به جایی بکوبد. این درد می تواند به علت دندان درآوردن یا عفونت گوش باشد. به نظر می رسد کوبیدن سر به کودک کمک می کند احساس بهتری داشته باشد. ممکن است این مسئله به خاطر منحرف شدن حواس کودک از درد دندان یا گوش باشد.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • سمیرا کریمی